woensdag 20 augustus 2014

What's up, whatsApp



Met de snelle ontwikkeling van de apps op de mobiele telefoon en weet ik het al wel niet, heb ik op een gegeven moment 'WhatsApp' geïnstalleerd. De eigenlijke oorzaak is onze kinderen, écht waar!
Iedereen die mij kent weet dat ik overdag alleen bereikbaar ben via de vaste telefoon op mijn werk. In de pauze kijk ik altijd wel even of er berichtjes of email zijn, maar dat is alles.

Dan is het 's avonds 11 uur.
Blieb, blieb..... ik lig al bijna te slapen en ben met een schok wakker.
Een leidinggevende op het werk heeft een 'groeps WhatsApp' aangemaakt. Leuk voor het onderlinge contact omdat wij allemaal her en der door Nederland wonen.
En tot zo ongeveer half 2 's nachts blijven de berichtjes door blieben, ik zet de telefoon uit ellende maar uit.
Blijkbaar ben ik als enige niet enthousiast. Er wordt mij te kennen gegeven dat ik niet moeilijk moet doen.
Ik heb wel duidelijk gemeld dat ik overdag tijdens mijn werk NIET op mijn telefoon kijk, dus bij belangrijke berichen bellen via de vaste telefoon of mailen!

Tijdens een vakantie in het voorjaar had ik een goed excuus om uit de 'groep' te stappen.
Na overleg hoef ik er niet meer in, de voorwaarde dat ik de mail goed lees.
Rust!

Een kleine maand later ben ik ineens weer aan de groep toegevoegd. De regio is veranderd, nieuwe mensen, nieuwe kansen. Ik raak zwaar geïrriteerd.
Aan het eind van de dag zie ik soms wel 20 of meer berichtjes voorbij komen, maar ook 's avonds blijven mensen maar door 'Appen'.
Lopen deze mensen de hele dag met hun telefoon op de werkvloer of zo?
Intussen had ik ook op mijn vrije dag een groot deel van de dag de telefoon al uit staan met als gevolg dat onze jongste zoon mij in paniek niet kon bereiken. Dit is toch van de zotte?

Dan maar een dwarsligger, een einzelgänger, wat ze ook maar van me mogen denken: mijn mobiele telefoon is mijn privé telefoon. Zonder overleg ben ik er weer uitgestapt, mijn familie, vrienden en directe collega's weten hoe ze mij kunnen bereiken.
PUNT!

Hoe denken jullie hierover?
Wat is jullie ervaring hiermee?



Mien

4 opmerkingen:

  1. Privé én zakelijke telefoon misschien een idee? De ontwikkelingen kunnen we niet (meer)tegenhouden én er zitten natuurlijk ook voordelen aan.... mits er goede afspraken worden gemaakt; een zakelijke app is wat mij betreft zakelijk (dus geen berichtjes over of je 'ook zo geniet van de volle maan' om 23.00 uur,...) en kan gebruikt worden onder werktijd óf voor héle dringende zaken. Hoewel ik dan altijd zeg dat je dan nog beter kunt sms-en of kunt bellen, want ook whapp laat het wel eens afweten (komt 2 uur later pas binnen...).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik begrijp dat je op het idee komt. Wij zijn de hele dag in gesprek met onze klanten, een vaste telefoon is er wel. Bovendien mogen wij overdag niet met de telefoon rond lopen. Een telefoon van de zaak zit er niet in.
    Ik vind het dus onzin.
    Voor echt dringende zaken kan men mij ook rustig bellen op mijn privé telefoon. Zolang het allemaal plaats vindt op mijn privé telefoon, kunnen ze dit niet van mij eisen vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij houden de zaak koortsachtig gescheiden van privé. Zakelijk gaat alles per mail of vaste telefoon. Ik zou er helemaal gek van worden denk ik. Laat je telefoon maar lekker beneden liggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb al vrij snel in het begin het geluid van binnenkomende berichten uitgezet omdat ik daar al gek van werd, wil gewoon zelf wel bepalen wanneer ik iets wil lezen c.q. ergens op wil reageren. Bij dringende zaken is het nog steeds zo, gewoon bellen! Van onze afdeling hebben we ook een groepsapp maar die wordt echt uitsluitend voor zakelijke info gebruikt, gelukkig heel weinig omdat het voor ons ook niet echt van belang is, hooguit als iemand opeens vrij wil of zo... Maar ik vind het inderdaad vrij storend om iedereen steeds met hun mobieltje in de weer te zien, alsof een gewoon gesprek niet meer mogelijk is...

    BeantwoordenVerwijderen

Dank je voor je bezoekje,
dank je voor je reactie!

❤ Mien